Sebastiaan van den Bergh begon met cello spelen toen hij 8 jaar was. Op dat moment woonde hij met zijn ouders in Italië, in Milaan. Saverio Gliozzi, een Milanese cellist, was zijn leermeester. Eenmaal terug in Nederland vervolgde Sebastiaan zijn muziekstudie bij Rob Hageman, cellist van het Rotterdams Philharmonisch Orkest, en aan het Rotterdamse Hellendaal Muziekinstituut bij Rosalie Seinstra.
“Tijdens mijn middelbare schooltijd aan het Wolfert van Borselen Lyceum in Rotterdam begon ik na te denken over de toekomst. Zou ik door kunnen gaan met de cello? Op het pad dat ik al een aantal jaren bewandelde? Ik speelde al een paar jaar als cellist in een jeugdorkest en voelde me steeds meer verbonden met het instrument.”
Uiteindelijk besloot Sebastiaan auditie te doen voor het conservatorium en nog voor hij eindexamen had gedaan, werd hij aangenomen bij Jeroen den Herder aan het Conservatorium van Amsterdam.
“Het waren vier intense en intensieve jaren als bachelor student aan het conservatorium. De studie veranderde het complete beeld dat ik had van het bespelen van de cello en van een leven als cellist. Ik besloot een tussenjaar te nemen om alles wat ik had geleerd en de indrukken die ik had opgedaan te verwerken.”
In 2014 begon Sebastiaan aan de master klassieke muziek aan Codarts in Rotterdam, wederom bij Jeroen den Herder. Tijdens zijn master was hij actief op het gebied van kamermuziek samen met een klarinettrio, dat uitgroeide tot een kwintet, het Marbel Ensemble. Voor zijn afstuderen deed Sebastiaan onderzoek naar de Franse componist Jean-Louis Florentz. In 2016 behaalde hij zijn master diploma met onderscheiding.
“De twee jaar van mijn master heb ik niet alleen besteed aan cello spelen. Vooral belangrijk was het muziekonderzoek dat ik heb gedaan. Daarmee heb ik mijn eigen spel kunnen ontwikkelen.”
Other Significant Musical Activities:
- participation in NJO projects, including a number of tours and the NJO Muziekzomer, and in the opera project Il Matrimonio Segreto;
- participation in workshops, master classes and concerts of the György Ligeti Academy, Asko|Schönberg’s breeding ground for young talent, led by Bas Wiegers and Clark Rundell;
- master classes during the Zutphen Cello Festival, with Jeroen den Herder, Lucia Swarts, Jakob Koranyi, Ran Varon and Michael Stirling, among others;
- masterclasses by Pieter Wispelwey, Marcio Carneiro, Gavriel Lipkind, Dmitri Ferschtman, Vladimir Perlin and Xenia Jankovic;
- active in orchestral and ensemble projects at the conservatories of Amsterdam, Rotterdam, Utrecht and The Hague;
- lessons on baroque cello with Viola de Hoog;
- cellist with Looptail, ensemble for contemporary classical music;
- participation in the cello weeks of the Cello Academy Zutphen, given by Jeroen den Herder.
Orchestra Academy
In 2017 I was selected for a position as an academy player in the Gelders Orkest, and during a year I had the opportunity to work within this orchestra. The programme I followed consisted of rehearsals and concerts within the cello section of the orchestra and private lessons from the two principal cellists of the orchestra.
De cello
Sebastiaan bespeelt een cello gebouwd door Annelies Steinhauer en voltooid in 1992 te Lijstervreugde, Hilversum. Annelies Steinhouwer beschouwt deze cello als haar Opus 54.
The Barokcello
Gedurende zijn studie in Bremen bij Viola de Hoog heeft Sebastiaan op een historisch instrument gespeeld dat hem ter beschikking is gesteld door het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds (NMF).
Dit instrument is gebouwd door Guust François in 1997, en hij brengt met een instrument als dit de historische instrumentenbouw naar de moderne tijd.
U kunt meer lezen over deze cello en over het NMF via deze link: https://www.muziekinstrumentenfonds.nl/musici/60454?taal=nl